fbpx

TCO: MIT SAU NECESITATE?

Postat in 24 noiembrie, 2016

TCO: MIT SAU NECESITATE?

Un concept relativ des vehiculat, ‘Total Cost of Ownership’ (TCO) reprezinta totalitatea costurilor directe si indirecte pe care le genereaza un produs sau un sistem pe intreaga durata de utilizare, de la costuri de achizitie pana la cele de intretinere si de consum,  si ramane un criteriu ‘deziderat’ de selectie in cele mai multe procese de selectie sau achizitie.

Analiza TCO a unei solutii presupune capacitatea achizitorului de a previziona cat mai corect costurile ulterioare achizitionarii asociate si generate de o solutie, sistem sau produs, si de a lua decizii luand in considerare nu numai pretul de achizitie, ci analizand costurile totale generate de respectiva solutie. Criteriul de selectie ramane insa unul ipotetic in multe cazuri, chiar si pentru motivul ca, in majoritatea achizitiilor publice, criteriul sine-qua-non ramane ‘pretul cel mai scazut’.

Fara a fi o filosofie sau o procedura bine definita, principiul TCO este aplicat intuitiv chiar si la nivel individual. Cea mai evidenta situatie este aceea in care trebuie sa decidem achizitia unui autoturism: ne uitam la factori precum costul reviziilor, consumul mediu, costul asociat al impozitelor, al taxelor sau asigurarilor aferente, pastrand ca punct de pornire, desigur, pretul de achizitie pe lista factorilor de selectie.

Cu atat mai mult, in registrul de business, componenta TCO este de asteptat sa fie una esentiala in procesul de selectie si de achizitie a unei solutii. Mai ales in conditiile in care exista, cu siguranta, domenii si categorii de solutii in care costurile de intretinere si exploatare sunt semnificativ mai mari decat costul de achizitie.

O situatie ilustrativa pentru importanta analizei TCO o constituie echipamentele de tiparire. Nu este un secret faptul ca – atunci cand vine vorba de imprimante si multifunctionale – costurile cu consumabilele sunt extrem de ridicate. Practic, daca ne vom uita la pretul de achizitie vs. costuri de intretinere si consumabile, putem descoperi situatii in care costurile de exploatare ajung sa depaseasca pretul de achizitie chiar si din primele 12 luni de la darea in utilizare! Cu atat mai mult, o imprimanta este de apreciat atunci cand nu atrage costuri mari de intretinere si exploatare.

Kyocera este unul din producatorii de solutii de tiparire care au mizat nu atat pe pretul mic al echipamentelor, cat pe o valoare redusa a TCO-ului. Si mai exact cum reuseste Kyocera sa furnizeze TCO mic? Prin optimizare…

De aproape un sfert de veac, producatorul investeste in tehnologia ECOSYS. Rolul acesteia este de a sustine un nivel sporit de fiabilitate, de a optimiza costurile, de a reduce consumul de energie si de a reduce amprenta de carbon cu peste 85%. Mai multe detalii privind tehnologia ECOSYS, gasiti AICI.

Kyocera a fost primul producator de echipamente de tiparire care a separat unitatea de imagine de de toner si pentru care tonerul este singurul consumabil. Daca toti ceilalti producatori folosesc echipamente ale caror piese de schimb necesita inlocuiri sau reparatii periodice, Kyocera, in schimb a ales sa investeasca in simplificarea unitatii si designul unui cilidru cu durata medie de viata extrem de mare. Folosind avantajul tehnologiei ceramice (domeniu in care producatorul detine o experienta relevanta) Kyocera transforma echipamentele de tiparire in solutii durabile. Un astfel de cilindru din Siliciu Amorf (al doilea material ca durabilitate dupa diamant) este de 10-15 ori mai rezistent decat materialele OPC (conductoare foto organice) folosite de ceilalti furnizori de solutii de tiparire.

E drept, atunci cand un producator investeste consistent in dezvoltare si cercetare pentru a creste fiabilitatea produselor, este evident ca nu se va pozitiona in piata ca avand ‘cel mai redus cost de achizitie’. Pe de alta parte, pentru achizitia unor produse cu durata medie sau lunga de viata si care implica resurse aditionale pe durata exploatarii, nici utilizatorul nu ar trebui sa se lase incantat doar de ‘pretul cel mai mic’ care poate ascunde costuri viitoare, ci sa caute solutii cu TCO cat mai mic.

Pentru ca, in principiu, un produs care isi asuma argumentul unui TCO redus isi asuma, implicit, responsabilitatea pentru o buna comportare In timp, si este de asteptat sa fie un produs cu fiabil, de calitate superioara.