Un concept relativ des vehiculat, ‘Total Cost of Ownership’ (TCO) reprezintă totalitatea costurilor directe și indirecte pe care le generează un produs sau un sistem pe întreaga durată de utilizare, de la costuri de achiziție până la cele de întreținere și de consum, și rămâne un criteriu ‘deziderat’ de selecție în cele mai multe procese de selecție sau achiziție.
Analiza TCO a unei soluții presupune capacitatea achizitorului de a previziona cât mai corect costurile ulterioare achiziționării asociate și generate de o soluție, sistem sau produs, și de a lua decizii luând în considerare nu numai prețul de achiziție, ci analizând costurile totale generate de respectiva soluție. Criteriul de selecție rămâne însă unul ipotetic în multe cazuri, chiar și pentru motivul că, în majoritatea achizițiilor publice, criteriul sine qua non rămâne ‘prețul cel mai scăzut’.
Fără a fi o filosofie sau o procedură bine definită, principiul TCO este aplicat intuitiv chiar și la nivel individual. Cea mai evidentă situație este aceea în care trebuie să decidem achiziția unui autoturism: ne uităm la factori precum costul reviziilor, consumul mediu, costul asociat al impozitelor, al taxelor sau asigurărilor aferente, păstrând ca punct de pornire, desigur, prețul de achiziție pe lista factorilor de selecție.
Cu atât mai mult, în registrul de business, componenta TCO este de așteptat să fie una esențială în procesul de selecție și de achiziție a unei soluții. Mai ales în condițiile în care există, cu siguranță, domenii și categorii de soluții în care costurile de întreținere și exploatare sunt semnificativ mai mari decât costul de achiziție.
O situație ilustrativă pentru importanța analizei TCO o constituie echipamentele de tipărire. Nu este un secret faptul că – atunci când vine vorba de imprimante și multifuncționale – costurile cu consumabilele sunt extrem de ridicate. Practic, dacă ne vom uita la prețul de achiziție vs. costuri de întreținere și consumabile, putem descoperi situații în care costurile de exploatare ajung să depășească prețul de achiziție chiar și din primele 12 luni de la darea în utilizare! Cu atât mai mult, o imprimantă este de apreciat atunci când nu atrage costuri mari de întreținere și exploatare.
Kyocera este unul din producătorii de soluții de tipărire care au mizat nu atât pe prețul mic al echipamentelor, cât pe o valoare redusă a TCO-ului. Și mai exact cum reușește Kyocera să furnizeze TCO mic? Prin optimizare…
De aproape un sfert de veac, producătorul investește în tehnologia ECOSYS. Rolul acesteia este de a susține un nivel sporit de fiabilitate, de a optimiza costurile, de a reduce consumul de energie și de a reduce amprenta de carbon cu peste 85%. Mai multe detalii privind tehnologia ECOSYS, găsiți AICI.
Kyocera a fost primul producător de echipamente de tipărire care a separat unitatea de imagine de toner și pentru care tonerul este singurul consumabil. Dacă toți ceilalți producători folosesc echipamente ale căror piese de schimb necesită înlocuiri sau reparații periodice, Kyocera, în schimb, a ales să investească în simplificarea unității și designul unui cilindru cu durată medie de viață extrem de mare. Folosind avantajul tehnologiei ceramice (domeniu în care producătorul deține o experiență relevantă) Kyocera transformă echipamentele de tipărire în soluții durabile. Un astfel de cilindru din Siliciu Amorf (al doilea material ca durabilitate după diamant) este de 10-15 ori mai rezistent decât materialele OPC (conductoare foto organice) folosite de ceilalți furnizori de soluții de tipărire.
E drept, atunci când un producător investește consistent în dezvoltare și cercetare pentru a crește fiabilitatea produselor, este evident că nu se va poziționa în piață ca având ‘cel mai redus cost de achiziție’. Pe de altă parte, pentru achiziția unor produse cu durată medie sau lungă de viață și care implică resurse adiționale pe durata exploatării, nici utilizatorul nu ar trebui să se lase încântat doar de ‘prețul cel mai mic’ care poate ascunde costuri viitoare, ci să caute soluții cu TCO cât mai mic.
Pentru că, în principiu, un produs care își asumă argumentul unui TCO redus își asumă, implicit, responsabilitatea pentru o bună comportare în timp, și este de așteptat să fie un produs fiabil, de calitate superioară.